Catalyst 4.1 freigegeben
Die ersten Treiber von ATi im neuen Jahr sind da. Passend dazu tragen sie den Namen Catalyst 4.1. Wer sich einen Meilenstein im Sprung von Version 3.x auf 4.x erhofft hat, wird aber enttäuscht - es ist nur der "übliche Kram" an Bugfixing und kleinen Verbesserungen.
Wie üblich gibt es eine komplette Liste der Änderungen in den Release Notes. Ein wichtiger Punkt in diesem Release ist das ATi Overdrive Enhancement, welches nun die Temperatur des Grafikchips anzeigt:
The latest rendition of ATi Overdrive now provides the user with more information on the temperature and frequency of their graphics processor. This feature is supported under the Windows XP, Windows 2000, and Windows 98/98SE and Millennium operating systems, and is supported on the Radeon 9600XT and 9800XT.
Performancemäßig hat sich wie schon erwartet nicht wirklich etwas getan. Im Einzelnen bietet der Treiber unter 3DMark03 und Aquamark3 die identischen Ergebnisse wie in den beiden vorigen Versionen. Also wie schon erwähnt: ein Bugfixing-Release.
Da sich Performancemäßig nichts ändert muss sich an anderer Stelle etwas tun: Probleme beheben. Die Liste der Fixes für diverse Anwendungen, vor allem aber für Spiele, sieht wie folgt aus:
- Display corruption is no longer seen when running the applications 3DSMax or Inventor
- Moving a sample in the program SolidWorks 2003 or 2004 from one display to a secondary display no longer results in the sample not being refreshed on the secondary display
- Starting the TV with a 4:3 aspect ratio in Overlay Theater Mode along with video out enabled no longer displays an error if the video window is dragged off screen
- Playing the game Tony Hawk's Pro Skater 4 under Windows XP with an ATI RADEON™ 9000 series card installed no longer results in the skaters' shadow not being completely drawn
- Playing the game Line of Sight Vietnam under Windows XP with an ATI RADEON™ 9200 series installed no longer results in the game menu appearing black when setting the Anti-Aliasing option to 1 or 2
- Changing the resolution in Halo while playing in the middle of a Campaign no longer results in a reboot of the machine. This issue was known to occur under Windows XP with an ATI RADEON™ 9000 series installed
- Running the game Halo PC under Windows XP with an ATI RADEON™ 9700 series installed no longer results in display corruption being seen on the barrel of the shot gun
- All cars are now being drawn properly when Anti-Aliasing is enabled and playing the game Race Driver by ToCA
- The game Ford Racing 2 no longer stutters when Anti-Aliasing is enabled
- The Star Wars game; Knights of the Old Republic is no longer failing to respond when moving the mouse to view the shore
- Setting the display resolution to 1024x768 32bpp and playing the game Nascar Racing 2003 demo, no longer results in the game failing to respond when OpenGL is enabled
- Setting the graphics option to 1024x768 in the game Beach Head 2002 no longer results in the game failing to launch and displaying an error message
- The Windows 2000 operating system no longer fails to respond when ending the game World Racing in a windowed mode
- Playing the game Neverwinter Nights under Windows XP with an ATI RADEON™ 9600 series card installed no longer results in the game failing to respond
- Playing the game IL2 Sturmovik: Forgotten Battles in OpenGL mode no longer results in flashing triangles and textures when playing the Black Death Track
Ein paar unschöne Veränderungen gibt es auch zu verzeichnen und sogar der erste Fix zeichnet sich bereits ab:
Significant performance loss is noticed in Wolfenstein: Enemy Territory. This issue is already resolved and a fix will be available in the next CATALYST™ driver release.
Mehr von diesen Known Issues können in den Release Notes nachgelesen werden. Wie in letzter Zeit üblich, gibt es das Paket als Komplettpaket und auch als einzelnen Treiber. Wer nur letzteres bevorzugt, der braucht noch das Control Panel.