Carmack über Doom 3 und die Zukunft

Parwez Farsan
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Auf slashdot.org hat sich id Software-Gründer und Spiele-Guru John Carmack in mehreren Postings zu Doom 3, neuen Projekten und der guten alten Quake 3-Engine geäußert. Carmack ist äußerst stolz auf Doom 3. Es hat all seine Erwartungen übertroffen und sei schlicht das beste Spiel, das id je produziert hat.

Neben den verschiedenen Portierungen und Erweiterungen von Doom 3 wird Carmack in nächster Zeit vor allem mit der Arbeit an der Engine für ids neues Projekt beschäftigt sein. Zum Inhalt des neuen Spiels ließ er sich nur so viel entlocken, dass des auf keinem der bisherigen id-Spiele basieren wird.

Die bei Entwicklern immer noch populäre Quake 3-Engine soll unterdessen gegen Ende des Jahres als Open Source veröffentlicht werden. Bisher mussten für eine Lizenz schätzungsweise stolze 250.000 US-Dollar an id-Software überwiesen werden.

I am extremely proud of Doom 3. I think it is the best game we have ever made, and it exceeded all of my expectations. That is a rather trite phrase, but it is literally true -- I had a good set of expectations for how the game would turn out based on the technologies that it was built on, and it wound up being just plain better than that.

We think a lot of people will like it.

I don't follow gaming message boards, because, at its best, entertainment is going to be a subjective thing that can't win for everyone, while at worst, a particular game just becomes a random symbol for petty tribal behavior. This slashdot story is about as close as I want to go...

Amidst all the various Doom ports and expansions, we are starting up on our next game. It will have a new rendering engine, which will be keeping me busy for a while, but the only other thing we are saying for now is that it won't be a sequel to any of our previous work. We have a really solid team that did a lot of maturing through Doom's development, so I have high hopes that it won't be another four year odyssey.

John Carmack