Unternehmen für T-Mobile-Übernahme durch AT&T
Mehrere Schwergewichte der IT-Branche haben sich für die Übernahme von T-Mobile USA durch AT&T ausgesprochen. In insgesamt vier offenen Briefen hoben sie die Vorteile des Kaufs hervor und versuchten die Bedenken zu zerstreuen.
Zu den Unterstützern gehören neben Microsoft auch Facebook, Research in Motion, Qualcomm, Avaya und Yahoo. Man sei davon überzeugt, dass die Übernahme seitens AT&T mehr Vor- als Nachteile für den Verbraucher mit sich bringen würde. Durch die Ankündigung, das Netz von T-Mobile USA LTE-fähig zu machen, könne man mehr als 97 Prozent der US-Bevölkerung mit dem schnellen Datenfunk versorgen. Sollte der Kauf nicht zustande kommen, würde es deutlich länger dauern, bis ein so hoher Wert erreicht werden würde.
Dass sich Unternehmen der IT-Branche für die Übernahme aussprechen, ist wenig verwunderlich. Denn gerade sie sind auf schnelle Übertragungsraten angewiesen, um ihre Produkte und Dienstleistungen verkaufen zu können.
Nach wie vor will AT&T die US-Mobilfunktochter der Deutschen Telekom für insgesamt rund 39 Milliarden US-Dollar übernehmen. Gegen den Kauf hat sich unter anderem der Provider Sprint ausgesprochen, der einen eingeschränkten Wettbewerb befürchtet. Denn dadurch gebe es mit AT&T (GSM) und Verizon (CDMA) zwei marktbeherrschende Anbieter, die allerdings auf verschiedene Techniken setzen würden. Somit stünden in zahlreichen Gebieten weniger Anbieter als bislang für den Verbraucher zur Auswahl, da auch T-Mobile USA auf GSM setzt.
In the Matter of applications of AT&T Inc. and Deutsche Telekom AG for consent toassign or Transfer Control of licenses and Authorizations
Dear Mr. Chairman,Today, consumers are increasingly using smart phones, tablets, laptops and othermobile devices to wirelessly connect to the Internet and to each other. We expect access toour content, information and services wherever we are. As a result, consumer demand forwireless broadband is dramatically increasing and our wireless networks are struggling to keeppace with the demand. Given the network capacity challenges, policymakers must givemeaningful consideration to AT&T’s acquisition of T-Mobile as a means of addressing their nearterm wireless broadband capacity needs.
Despite the network challenges presented by the surging consumer demand, the UnitedStates must continue to lead in wireless broadband technologies. U.S. companies are at theforefront of driving innovations in devices, applications and services and an ever evolvingwireless network is essential to realizing new and innovative offerings. An increasingly robustand efficient wireless network is part of a virtuous innovation cycle and a healthy wirelessecosystem is an important part of our global competitiveness.
AT&T’s acquisition of T-Mobile represents a near term means of addressing the risingconsumer demand. For example, the merged company will be able to leverage a largernetwork of cell sites allowing greater reuse of spectrum and increasing the wireless broadbandcapacity of the network. Furthermore, AT&T has indicated that it will migrate the T-Mobilenetwork to LTE technology and offer LTE-based wireless broadband to 97.3 percent of the U.S.population. AT&T has stated that its LTE deployment will bring significant benefits to residentsof rural areas and smaller communities, where the benefits of real-time video and similarcapabilities are most urgently needed to fill gaps in physical infrastructure for healthcare,education, and other social needs.
The challenge of keeping pace with consumer demand and continuing to lead globally inwireless broadband services and products requires that we tackle the issue on multiple fronts.Many policy related efforts will not be able to quickly address near term capacity needs. TheFCC must seriously weigh the benefits of this merger and approve it. Such action will help tomeet the near term wireless broadband needs of consumers and ensure that we are globallycompetitive as the world increasingly embraces wireless broadband connectivity.
Wortlaut eines der offenen Briefe