Es ging nicht nur ausschliesslich um das
"Finale Rendern der Kinofilme", sondern um den ganzen Prozess der faszinierenden DCC Erstellung der CGI VFX Artists mit Autodesk's 3ds Max oder Maya, die eben auch auf Nvidia's CUDA Hardware wie Tesla & Quadro setzen und vertrauen. Auch Pixar setzt heutzutage nicht nur noch auf CPU's.
Mental Ray – Nvidia:
Mental ray is a production renderer developed by NVIDIA. As the name implies, it uses ray tracing to generate images. It is licensed to Autodesk and is therefore an option on programs such as Maya and 3ds Max. Autodesk is therefore NVIDIA’s biggest customer for mental ray, and mental ray is one of the most common renderers in the world. But NVIDIA also have other rendering solutions include GPU solutions – see below.
NVIDIA has done more than almost any other company to promote GPU rendering and its uses in a wide range of entertainment applications. Iray, from NVIDIA, is offered as both a GPU renderer and a cloud solution, distributed solution. iray targets interactive design, versus mental ray, which is focused on feature film and TV production.
It is hardware accelerated by Cuda but if not present still works on CPU and it is designed for physically-based photorealism.
Gary M Davis, Autodesk Senior Technical Specialist, Media & Entertainment, says: “iray is mostly known as a photoreal renderer for design viz but I’ve been challenged to show it in more entertainment uses and like it more every day. I just got set up with a Boxx workstation running NVIDIA’s Maximus GPU board(s) setup and it’s amazing what one PC can do.”
Davis expands further: “Technically NVIDIA Maximus is the pairing of a Quadro 6000 and a Tesla 2075 in one machine. Other combinations of cards can be done but these two have been branded “Maximus” for marketing purposes. Each offer 6gb of memory and that’s huge. 3ds Max can intelligently work with multiple GPU cards in user defined ways. For example, test renders can use a feature called Activeshade on one card that’s constantly rendering while the other maintains smooth viewport interaction for the user experience while modeling and lighting. Then when you’re ready to do a final production render you can enable all the Cuda cores on all GPU boards present.”
For example, unlike what would clearly happen with a CPU renderer, “Adding motion blur and/or depth of field using iRay doesn’t add render time. That’s pretty amazing and cool.”
Quicksilver
3ds Max comes with four renderers:
1. Scanline – CPU
2. mental ray – CPU
3. iRay – CPU and/or GPU.
4. Quicksilver – GPU requires DirectX Shader model 3.0 and is then hardware accelerated, great for fast turnaround of
non-photoreal images and quick interaction
Nvidia and Weta unveil PantaRay engine
http://www.youtube.com/watch?v=dyDQoXEBkGw
- Nvidia collaborates with WETA to accelerate Visual Effects for Avatar
- WETA FX /Jobs - Desired Skills: Experience with CUDA or OpenCL. /// WETA Digital Avatar
Solution: The benefits Weta achieved with the solution co-developed by NVIDIA Research’s Pantaleoni compelled them to further embrace GPU computing – the power of NVIDIA technology to perform massively parallel computing. NVIDIA ported Weta’s PantaRay engine to a CUDA-based GPU driven version that runs 25 times faster, utilizing an NVIDIA Tesla® S1070 GPU-based server instead of a CPU based server. “If we think about how long it would take to handle this much complexity with traditional methods, we’re probably close to 100 times faster,” said Sylwan.
Paramount's Erfolg mit NVIDIA und Weta Digital Panta Ray
PantaRay sorgt für Lichtblicke - „Die Abenteuer von Tim und Struppi“
1.000 Mal mehr Rechenleistung
„Der Übergang zwischen Licht und Schatten, die Penumbra, ist sehr schwer zu berechnen.“ sagt Luca Fascione, Leiter der Abteilung Rendering Research bei Weta. „PantaRay hat einen wesentlichen Beitrag bei der Berechnung der Nuancen in den Lichtern und Schatten geleistet, die den Ton in diesem Film angeben. Ohne die Grafikprozessoren von NVIDIA wäre es uns sicher nicht möglich gewesen, die für den Film gewünschte Lichtqualität zu erzeugen.“ Fascione fügt hinzu, dass durch Ray Tracing erzeugte Schatten 100 bis 1.000 Mal mehr Rechenleistung als herkömmliche Shadow-Map basierte Lösungen erfordern.
PantaRay
Die Zusammenarbeit von Weta und NVIDIA begann schon vor drei Jahren, um PantaRay zu entwickeln – eine Ray-Tracing-Softwarelösung, die auf die professionellen Grafikprozessoren von NVIDIA in Wetas Rendering-Pipeline setzt, um eine schnelle und dynamische Berechnung der Bild-basierten Lichteffekte zu ermöglichen. Das Tool – das erstmals in „Avatar“ und vor kurzem auch in „Planet der Affen: Prevolution“ zum Einsatz kam – wurde für „Die Abenteuer von Tim und Struppi“ weiterentwickelt, um Ray Tracing-Schatten sowohl von kleinen als auch von großen Lichtquellen zu berechnen – beispielsweise von Fenstern und Kronleuchtern, die weichere Schatten werfen.
Prometheus - by Ridley Scott (Alien) / WETA FX Studio's "Big things - have small beginnings" ;o)
http://www.youtube.com/watch?v=N0WUpsErUBA