Kingston KC3000 ist langsam

Seit einigen Wochen zeigt meine Kingston KC3000 das gleiche Verhalten.
Alte Files grottenlahm (unter 20mb/s), neuer Kram und Benchmarks schnell.
Die NVMe ist dabei gerade mal knapp 6 Monate alt.

Keine meiner Samsung 980er hat solche Probleme, diese sind deutlich älter und haben weitaus höhere Schreib- und Lesemengen verarbeitet.

Hab in nem englischsprachigem Forum als Tip aufgeschnappt, dass das Tool "DiskFresh" (https://www.puransoftware.com/DiskFresh.html) da helfen soll. Hab das mit einer meiner Partitionen getestet, scheint das Problem erstmal beseitigt zu haben, aber ist so absolut keine Lösung.
Das ist Zeug die Controller / Firmware der NVMe selber regeln sollten.

Habe dem Kingston Support dazu eine "nette" Mail geschickt, mal schauen was zurück kommt.
Alternativ geht die Gurke im Rahmen der Gewährleistung zurück.
 
Nichts weiter rumgespielt. Alte Files sind die Daten, die ich bei erhalt der neuen Platte darauf transferiert habe.
Entsprechend knapp 6 Monate "alt". Es ist davon auch nur ein Teil betroffen.

Und da kannst du rumspielen wie du willst: wenn Datei A und B auf der gleichen Platte im gleichen Ordner liegen gibt es bei ner NVMe / SSD keinen argumentierbaren Grund, warum A mit 6000+ MB/s und B mit unter 20 MB/s in ne Ramdisk kopiert wird.

Der SSD Read Speed Tester wirft passendes mit raus.

Scheint aber gemäß diesem Beitrag https://www.computerbase.de/forum/t...mb-s-980pro-auch-nicht-ohne-probleme.2111994/ ein grundlegenderes Problem auch bei anderen Fabrikaten zu sein.
 
Da es aller Wahrscheinlichkeit nicht mit "Alter in Tagen" sondern "so viel Menge an Daten wurden nach Erzeugung dieser Datei geschrieben" zu tun hat. Oder mit den Geistern in der Maschine, wer weiß.
Als Endnutzer ergibt sich der logische Schluss: ist offenbar kaputt oder zumindest funktioniert nicht wie es sollte.
 
Nichts neues hier. Lasse alle Paar Wochen einmal DiskFresh laufen, dann gehts wieder ne Weile gut.
Habe allerdings schon ne neue Samsung 990 Pro im Schrank liegen, bin nur noch nicht zum Umbau gekommen.

Hab allerdings auch jetzt erst gesehen, das es ein neuen Firmware Update für die KC3000 gibt (EIFK31.7 vom 08.07.2024). Spiel ich gleich mal drauf.

Changelog lässt zumindest etwas hoffen:

This firmware provides the following:
--Improved decoding flow to prevent excessive latency found on certain platforms
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: Pym, Salierfähig, cartridge_case und eine weitere Person
Guys. Big story short: Phison F*CKED UP. tl;dr FIX: Update firmware to EIFK31.7 (released a month ago after 3 years!!!)

I had a KC3000 2TB since release 3 years ago, i was so excited and was looking to buy the best E18 based ssd with Micron B47R flash and i remember i was emailing Phison to find info about even before any models from retail manufacturers were announced.

I am power user using the PC 24h, but i don't write much each day (current estimated 80gb of HOST writes average per day). After a full year of usage random read performance became so bad it would take me 10mins to load everything on startup. No bad SMART data, no bad sectors, talked with Kingston, we assumed some kind of internal hardware error on the drive, and returned it for a refund under warranty since i bought it from amazon. Took the deal, and thought maybe i was unlucky and got a bad drive since it was fresh out of initial production, so i bought another KC3000 2TB.

Forward 2 years later with the new drive, i noticed the same thing happening (especially on my daily backup to separate HDD, even at low priority at 250mb/s was slowing everything down). But this time being wiser (lol) i investigated further. Did a full surface scan a few months ago:

kc3000-1.png


Also did a chkdsk /f /r which took a similar time (~8 hours).

I decided to email Kingston again, to quote directly from my email:

As you can see 29557 of the sector blocks take between 400-1600ms to access during an essentially sequential read. So during every time during daily operation when the ssd hits some of these slow sectors it slows everything down.

I don’t know if they are because of bad or old cells, but i am assuming the firmware has some provisions where it encounters such a sector to re-write or relocate it (assuming that will fix it).

This will increase wear on the disk but in my real life use case as a power user which has the PC working 24h/365days a year we have 0.12% aka ~242gb of slow data accumulated in 2 years.

This is just 10gb per month which is not a lot and will not affect the reliability of the drive. However it will greatly increase the experience and I won’t have to re-write the whole drive data.

It’s also possible that the FW already does this at idle but because I keep open programs that many periodically access or write data to prevent the controller on the ssd to do this job.

I was about to say I am running latest firmware (EIFK31.6) but it looks like 31.7 dropped 2 weeks ago (I’ve done this test around a month ago but didn’t had the time to investigate further).

Well new FW was available just a few weeks ago, just in time i emailed them about the issues, released after i've done my tests (took me so long because i had other issues to worry with but i was on "holidays" so i had some extra time to do it)

Tested it for a week now, and i've noticed the improvement. Done new surface scan (even with some apps in the background so not 100% idle) and boy ohh boy:


kc3000-2.png


From 8 hours down to 20mins!!! Chkdsk /f /r from 8 hours to 1 hour! Plus it has another 150gb+ of data now which would make it slower (blame Wukong for 120gb;p)

Also the issues i had with random apps stucking like the whole PC is freezing gone.

So what's with this new firmware? Kingston said they don't know. Only what Phison said:
"Improved decoding flow to prevent excessive latency found on certain platforms"

From my experience i think it's issue with AMD Zen 2/3 CPU's (X570/B550 chipset too but i always have it connected to the x4 pcie lanes coming directly from the CPU so it shouldn't matter). Otherwise it might be some bug in their garbage collection since from my testing it looked like it affected specific blocks consistently.

All Phison E18 drives should be affected by this, and from what i understood Phison is the one supplying the FW base to all manufacturers. I'll try posting to several sites to spread the word as the issue only compounds with usage and a lot more people will start noticing this issue soon and think something else is causing it.

Personally i will not buy a Phison based SSD ever again. Paying top money for such a bad experience. If i was in USA i would make a class action lawsuit against them. That's one thing EU is missing. On the other PC at work i've put a WD SN850x. No issues whatsoever and comes with a miles better utility.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: coxon, Shadow86, Smartbomb und 9 andere
@St0RM53 Thank you very much for this post. I think it's absurd that this issue took several years to be fixed on such a premium SSD. It should have been fixed after a couple of months at most. What I don't understand is how this isn't making the rounds in enthusiast forums, especially since the KC3000 could be had for very reasonable prices in the past. You'd think power users would be hit with this issue left and right. Maybe they don't even realise this affects them?

Oh, and remember how every PCIe5 NVMe uses a Phison controller right now? That's just fantastic because there the "fun" can start all over again! Good thing PCIe5 is overpriced right now and mostly not worth it.
 
@Salierfähig Well there are a few competitor controllers on the market right now, Gen 5 ssd's are the same hype as Gen 4 ones because Random read performance is still like from the middle ages. 99% of people use cases are random reads and now that 3d xpoint is dead it won't change anytime soon.

I don't know if other newer or older Phison controllers are affected, but the E18 certainly is due to the only one i see that got an update: https://www.kingston.com/en/support/technical/ksm-firmware-update
Kingston doesn't seem to have an E26 drive it looks like. I've searched other manufacturers that use Phison controllers but they don't list firmware changes on their website. However i've noticed in photos the firmware reported in Crystaldiskmark to be the same across manufacturers so since 31.6 was the previous one expect to get the same 31.7 for the other brands too if they bother to update their old products. So kinda thumbs up to Kingston for this.

I've talked to Phison before, they don't care if you are consumer, only if we get a popular tech journalist we can really get some answers out; Either way it doesn't matter the company they always keep quiet when they mess up see recent Intel example, AMD too (early Zen 2 and 3 chips failing after 3-4 years and not even hitting their specs..can't wait for tech jesus from gamer's nexus to get up on this ;) AMD owns me a new 5950x (yeah i am on my 2nd one now). And don't get me started on the golden samples they send to reviewers: "here is my 6900xt hitting 2.8ghz out of the box"...f*ckers

Regarding the issue, i believe it has to do with how much data has been written on the drive not in capacity but in changes to the NAND cells. So the effect of the issue becoming noticeable won't happen in a single day. So feeling the system slower might be attributed to other things. Best way to identify it is doing a full chkdsk to fix any issues and then a surface test. Then it will show if you are having the issue or not.
 
Neue Daten 3 Wochen alt, oder alte Daten die schon vor dem Firmware-Update da waren?

Fakt bleibt, Phison hat Mist gebaut und ist damit (leider) in guter Gesellschaft.
Dieses Problem hatte schon Samsung in der Vergangenheit gehabt und manche Updates sind erst Jahre später gekommen - nun ja, immerhin... wobei da auf allem deren Name gestanden hat was auch von Vorteil (für uns...) sein kann.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: dv1996
Ich verwende keine Zusatzsoftware. Welche soll das Deiner Meinung nach sein?
Ergänzung ()

cartridge_case schrieb:
@dv1996 und die Mitstreiter: Neuigkeiten? Zeigt sich das Verhalten weiterhin?
Leider ja. An einem Rechner habe ich die Kingston durch eine Samsung 990 Pro ersetzt, und ich werde weiter sukzessive Kingston ersetzen.
 
3 Wochen alte Daten trifft es.

1. Firmware Update durchgeführt
2. DiskFresh über den gesamten Datenträger laufen lassen

Kurzzeitig lief dann alles rund (wie vorher auch schon nach DiskFresh), nach den üblichen Paar Wochen wieder stetige Hänger / Wartezeiten beim Speichern von Dokumente, Verlangsamung von Backups etc
 
cartridge_case schrieb:
Öhm, das ist hier doch aber gleich gar nicht das Thema?! Geht doch um Lesen, oder wie?
Ist in meinem Fall beides bzw kann beim Lesen oder Schreiben auftreten.
Öffnen einer 1kb Textdatei mit Wartezeiten von 5-10 Sekunden sind keine Seltenheit.
Beim Schreiben dann das Gleiche. Da dauert es dann diese Zeit bis die Datei im Dateisystem angelegt wurde.

DiskFresh laufen lassen und beides rennt wieder für ne Weile.
Hat bei mir zumindest mit dem eigentlich alter der Dateien nix zu tun, kann auch bei frisch geschriebenen Dateien auftreten.

Am deutlichsten zeigt es aber reproduzierbar bei den Backup-Zeiten.

In irgendeinem englischen Forum hab ich vor geraumer Zeit gelesen, dass die KC3000 vermeindlich nicht gut mit mehr als 3 Partionen klar kommt. Da lieg ich auch drüber.

Wie dem auch sei, ich bau am Wochenende nun endlich mal die Samsung 990 Pro ein und setze dem Ganzen ein Ende.
 
Hmm hab meine 2 TB kc3000 nun seit 2 Jahren im Einsatz und das Problem nicht. Allerdings auch nur 1 Partition.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: cartridge_case
NoHow schrieb:
Da lieg ich auch drüber.
Oder sowas halt. :D Ich sag ja: eher äußere Einflüsse, als das die Hardware das Problem ist.

Ich habe auch noch die alte Hardware und könnte den Test von @St0RM53 gerne wiederholen. Allerdings traue ich mich an das Programm nicht so richtig ran.

NoHow schrieb:
Öffnen einer 1kb Textdatei mit Wartezeiten von 5-10 Sekunden sind keine Seltenheit.
Das würde ich auf das Betriebssystem schieben.

Terrordrome schrieb:
Allerdings auch nur 1 Partition.
Nur Datengrab? Kein Windows drauf? Also ich habe schon wegen der Startpartition drei.
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: Smartbomb
Zurück
Oben