Wer spielt in 4K? Meiner Meinung nach ist das (noch) eine kleine Minderheit.
An sich sehe ich die VRAM-Problematik ("brauche ich 4, 6, 8 oder gar 12GB?") wie folgt: Nur weil ein Spiel X GB an Grafikspeicher belegt, heißt es nicht, dass man auch wirklich so viel benötigt um es ruckelfrei spielen zu können. Das wird immer wieder vergessen.
Was treibt den Speicherverbrauch in die Höhe?
a) hohe Auflösung
b) Antialiasing
c) Aufwändige Berechnungen wie Ambient Occlusion
d) Viele Texturen eines Spiels (sofern sie gleichzeitig (!) auf dem Schirm zu sehen sind)
Im folgenden Testbericht zur Titan X wurde die VRAM-Usage von Games ganz gut zusammengefasst:
"Our results clearly show that 12 GB is overkill for the Titan X. Eight GB of memory would have been more than enough, and, in my opinion, future-proof. Even today, the 6 GB of the two-year-old Titan are too much as
4 GB is enough for all titles to date. Both the Xbox One and PS4 have 8 GB of VRAM of which 5 GB and 4.5 GB are, respectively, available to games, so I seriously doubt developers will exceed that amount any time soon.
Modern games use various memory allocation strategies, and these usually involve loading as much into VRAM as fits even if the texture might never or only rarely be used. Call of Duty: AW seems even worse as it keeps stuffing textures into the memory while you play and not as a level loads, without ever removing anything in the hope that it might need whatever it puts there at some point in the future, which it does not as the FPS on 3 GB cards would otherwise be seriously compromised."
(
Quelle Testbericht zur Titan X)